Totaal aantal pageviews

dinsdag 8 maart 2011

Ding 23 de eindstreep?

Ding 23
Helemaal geen finish-gevoel, maar juist iets van: en nu begint het! Ondanks het alarmerende boek van Nicholas Carr dat deze dagen in Nederland verschijnt over de kwalijke gevolgen van internet, ben ik me zeer bewust van het feit dat web 2.0 niet terug is te draaien, maar juist aangegrepen dient te worden als je de wereld wilt kunnen begriijpen.
Toch nog even over Carr: internet schijnt het korte termijn geheugen aan te tasten en het vermogen om diepgaand over dingen na te denken. Het advies richting scholen was dan ook om hier en daar prikkelvrije zones (lees: geen computers) in te richten.

Snoezelen
Dat deed mij meteen denken aan de snoezelruimtes voor geestelijk gehandicapten: geen prikkels, maar een lounge-achtige ruimte met hele fijne dromerige, zachte muziek, die je kalmeert.
Is er dan geen enkele zelfbeheersing meer, of doorzettingsvermogen. Kunnen de mensen nog wel een rouwdienst ‘uitzitten’, of gaan ze alleen even snel condoleren? Om het maar even grof te stellen?

Zonder communicatietechniek
Een paar jaar terug heb ik mogen ervaren hoe het is om drie weken lang zonder radio, tv, internet te ‘overleven’ in het schrijversarkje van Rink van der Velde. Geen idee wat er in de wereld gebeurde, ik zag ’s ochtends alleen even of de snoek nog rechtsvoor in het water gestationeerd lag en of de waterstand was veranderd. Als een kasteelvrouw opende ik ’s ochtends de poort (lees: zware balk, die het erf ontsloot), naar de buitenwereld. Je redden met de boodschappen die je bij je hebt, op de hand wassen etc. En inderdaad: dan kom je tot bepaalde verrassende inzichten en door de rust ontstaan er talloze nieuwe ideĆ«en, waar je meteen of later thuis mee verder kunt. Moet er wel eerlijk bij vertellen dat het mobieltje als reddingsboei op het nachtkastje lag!

Effect kusus
Overal even aan ‘geroken’, maar te weinig tijd om er echt mee aan de slag. Thuis lukt het me niet om op de 23dingen webside van Tresoar te komen, net of blokkeert mijn laptop bepaalde websides, heel vreemd. Maar gelukkig kon ik er op m’n werk wel aan werken. Jammergenoeg geen tijd gehad om van iedere deelnemer de blogs te volgen. Ik hoop van harte dat de 23dingenwebside van Tresoar blijft bestaan, zodat ik zo nu en dan er nog eentje kan herhalen/extra verdiepen. Het heeft de gesprekken in de koffiekamer wel beheerst en dan op een leuke inspirerende, ongedwongen manier.

Verrassendste
Dat ik voor het FLST-project kon werken met Hootsuite was voor mij echt een openbaring: echt handig om Tweets te kunnen voorprogrammeren. Zoiets biedt perspectief voor vakanties e.d.. Maar daar heb ik al eerder over geschreven.
Bij deze wil ik de cursisten in mijn groep bedanken voor de inzet en Tresoar voor het aanbieden van deze interessante cursus. En Rob voor z’n snelle adekwate, inspirerende manier van reageren.

1 opmerking:

  1. "En Rob voor z’n snelle adekwate, inspirerende manier van reageren"... dat was inderdaad meestal wel het geval, maar bij je laatste post ben ik toch wel even in gebreke gebleven. Je weet wel, druk druk druk. Sorry daarvoor.

    Ik las dat stuk van/over Carr ook en ik moet zeggen dat ik mijzelf ook wel 's betrap op waar hij ons opmerkzaam maakt.
    De dagelijkse snippets van info, het moeilijk los kunnen komen van apparaten, het niet uit kunnen lezen van een boek. Af en toe is het wel goed om daar op gewezen te worden.
    Denk je ook niet, dat het voor ons allen een grote uitdaging is en wordt, om de maat te houden in het gebruik van sociale media?

    Heel positief wat je schrijft over de discussie die op gang is gekomen binnen Tresoar. Dat is iets wat je ook na 23dingen in stand moet zien te houden.

    Ik wil jou ook hartelijk feliciteren en bedank voor al je bijdragen op dit weblog. Je had er heel plezier in en straalde dat ook uit. Ook bedankt voor het steunen van je groep en ook voor het hier en daar reageren bij je collega-coaches.
    Het was me een plezier je via deze weg te hebben leren kennen.

    Tot maandag!
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen