Totaal aantal pageviews

dinsdag 1 maart 2011

Ding 22a Twee punt nul

Ding 22a Twee punt nul

Oriënt Expres
Natuurlijk heb ik op onze 23dingen webside verschillende dingen aangeklikt om me te verdiepen in de 2.0 materie. Ik heb gekeken op het blog van ‘Oriënt Expres’: een reis naar het licht in 23 etappes. De conclusie van deze blogger is om vooral door te gaan met nieuwe ‘dingen’, stilstand is achteruitgang.
Het filmpje ‘Scary things en Great Opportunities’ behelst het visueel maken van koudwatervrees en durf ten aanzien van 2.0. Leuk geïllustreerd door parkeerbordjes ‘gereserveerd voor de direkteur’ , die overgeschilderd waren tot ‘gereserveerd voor jou’.
Angtaanjagende bordjes met de mededeling dat je eigenlijk niks ongeoorloofds mag doen op de computer in de bibliotheek tot inspirerende voorbeelden van hoe het òòk kan.

Remmende voorsprong
Geheel eigen aan dit 'ding', weet ik niet meer waar ik gelezen heb over de ‘wet van de remmende voorsprong’. Het ging over de aanschaf van een bibliotheek van enkele exemplaren van de voorloper van de e-readers, die thans zonder opgeladen accu ergens staan te verstoffen. De bewuste persoon noemde dit een voorbeeld van deze wet, nl: als je publiek (boekenleners) en de bedrijfsmedewerkers (balie en ander bibliotheekpersoneel) er nog niet klaar voor zijn.

Contentkiller
Een blog die hele gevarieerde reacties uitlokt, is die van Jan Klerk over de iPad. Hij noemt deze een contentkiller, tijdkiller en een beeldschone killer die iedereen wil hebben. (Hier wordt geen femme fatale mee bedoeld!) Ik weet dat mijn moeder destijds kleine baby’s  ‘tiidfergriemerkes’noemde: tijdspendeerdertjes! Zo moet je het ongeveer zien denk ik.

e-reader vs iPod
Met een e-reader lees je louter boeken, terwijl je met de iPad wordt verleid om ook je mail te checken, een tweet te plaatsen, even op Facebook rond te hangen, een spelletje te doen, enz. volgens Jan Klerk is de iPad de stiekeme en geruisloze roofmoordenaar van de openbare bibliotheek. De commentaren hierop zijn uiterst amusant.
Volgens Jeroen van Beijnen bijv. is de iPad slechts het wapen en zijn de andere media zoals tv, internet en radio, pas de daadwerkelijke sluipmoordenaar. Het effectief aan lezen bestede tijd is volgens hem juist toegenomen, want lezen is meer dan het lezen van romans.
Belgske zegt dat het zo’n vaart niet zal lopen, immers is de postbezorging verdwenen door de komst van e-mail?

OB gateway naar hele infowereld
Dappere Bas noemt de Openbare Bibliotheken de gateway naar de hele infowereld. Dan is er ook nog iemand die de iPad wil verbieden.
Daarna wordt er weer gereageerd op alle reacties: ‘Het is belangrijk wàt er gelezen wordt.’ Leuke vergelijking: ‘Net als in een restaurant belangrijk is wàt er gegeten wordt.’
Verbieden is dè manier om een product nòg populairder te maken!
De iPad slokt nochal wat tijd op. Vroeger heerste er schaarste, maar nu met een geweldige media-overvloed floreren diverse media ook naast elkaar (ieder z’n niche).
Als je wilt weten welk lumineus idee ik als 6e reactie op het artikel heb toegevoegd nodig ik je uit om nog even naar ‘Jan Tweepuntnul’ te gaan, ook te bereiken via deze link.

Mijn bibliotheek
Middels twee korte instructiefimpjes wordt geshowd hoe twee verschillende bibliotheekgebruikers, vroeger leners genoemd, digitaal bediend worden door verschillende widgets.
Bibliotheek.nl weet wie z’n klanten zijn en kent diens voorkeuren. Aan de hand van Casper (11) en Vera (59) en hun profielen, zie je de voordelen van het aanmaken van een persoonlijk profiel. De strekking van de beide filmpjes is als volgt: je richten op de ‘gezamenlijkheid op internet’in plaats van op allerlei afzonderlijke websites.

Kijkbuiskindertjes
Lieve schermtuurdertjes, dit was het weer voor deze keer. Rest me nog te zeggen dat ik onlangs bij drie presentaties aanwezig was van zeer uiteenlopende aard en waarbij alleen gebruik werd gemaakt van Powerpoint, maar niet werd gewezen op ‘vindbaarheid’, via de sociale media.
Het betrof een instructie van de Friese versie van Ctrl-Work; een Bedrijven en Instellingendag voor (aankomend)juristen en een conferentie over het kindbeeld in kinder- en jongerenliteratuur. Ik zal eerlijk bekennen; ik miste de hashtags. Ondanks dat ik geen telefoon heb waar ik direct commentaar kan ‘tweeten’, vind ik het wel leuk, om eenmaal thuis nog even wat leuke statements het heelal in te twitteren, om de opgedane indrukken te delen.

1 opmerking:

  1. Tsjoooooe, wat een lijvige post. En ja, wat een briljant idee van die iPad houder voor op de fiets. Ze bestaan al wel voor de mobiele telefoon, maar vanwege het kleine beeldscherm lijken die me alleen geschikt als je voortdurend in de racehouding fietst.
    Een woord valt me op in je bericht: DURF. En dat is denk ik waar het voor een organisatie om draait. Durf je activiteiten die niet lopen maar die je uit gewoonte doet, te laten varen om daar iets vernieuwends voor in de plaats te doen. Durf je het bijv. aan om je openingstijden te halveren, ten voordele van de dienstverlening aan digitale website bezoekers? Keuzes, keuzes... ben benieuwd waar Tresoar nu/straks staat.

    BeantwoordenVerwijderen