Totaal aantal pageviews

maandag 10 januari 2011

Ding 16 mobiel internet

Ding 16 mobiel internet

Jammergenoeg heb ik nog een ouderwets, degelijk, functioneel (?) mobieltje. Naar het schijnt verschijnen er over een paar maand allemaal ‘tablets (gèèn pillen!) en i-pads. Het schijnt met Google te maken te hebben, dat de meeste producenten nog even wachten, maar dan met hun nieuwste speeltjes op de markt komen: dun en fiks goedkoper. Dus ga ik me nu alvast orïënteren en kan er dan fijn ééntje voor m’n verjaardag vragen.

Op de kursuswebside heb ik het filmpje over ‘Layar’gezien, volgens mij een woordspeling op ‘layer’wat laag betekent. Een extra laag toegevoegd aan de werkelijkheid. Is het 'echt'of is het bluf?
Bijvoorbeeld: je ziet een rustig kabbelend (suf) filmpje van een rijtje huizen met een gracht ervoor. Maar dan schakel je Layar in en wat gebeurt er? Hij speurt huizen voor je op die te koop staan en weet ook de erbij horende vraagprijs te reproduceren en als je maar lang genoeg je touchscreen indrukt wordt je meteen doorverbonden naar de betreffende makelaar.
Deze vorm van extra informatie toevoegen, wordt ‘augmented reality’genoemd (toegevoegde werkelijkheid, of: vermeerderde werkelijkheid), wat volgens mij een goede benaming is.

Misschien mag ik zo nu en dan even ‘appen’ bij een collega??

1 opmerking:

  1. Denk je eens in wat je met historisch beeldmateriaal en historische informatie kunt doen als je aan zo'n layar app meewerkt. Er is zo ontzettend veel beschikbaar om op deze manier aan het publiek te presenteren. Een mooi voorbeeld is dat van het Streetmuseum. Ik heb het gedaan in London, en het werkt echt. Erg mooi om zo info te krijgen, wat je anders uit een reisgids haalt.

    BeantwoordenVerwijderen