Totaal aantal pageviews

donderdag 6 januari 2011

GMcollector


Experiment Groninger museum

Zoals misschien bekend is het Groninger museum gerenoveerd. Een noviteit, waarmee zij zich van de rest der Nederlandse musea onderscheidt is het zgn. GMcollector.
Een handig klein kaartje ter grootte van een MP3-speler, wordt als je daar prijs op stelt aan de bezoeker uitgereikt. Zie jij als bezoeker een geweldig interessant item, dan houd je je GM collector voor het venstertje rechts van het kunstwerk. Het lampje brandt groen: de info wordt opgeslagen.
Als je zo een persoonlijke selectie hebt gemaakt van al je favo-items, ga je naar de informatieruimte en houdt daar je kaartje voor een blokje naast de computer. Vervolgens sla je je e-mailadres op en gaat naar huis. Je checkt je mail en krijgt allerlei info over de betreffende kunstwerken toegestuurd, wat je weer kunt delen met anderen.
Je kunt er ook voor kiezen om deze info naar je mobiele telefoon toegezonden te krijgen.
Dit lijkt mij een geweldig goed idee en goed toepasbaar voor Tresoar.
Over prijskaartjes, evt. Rolls Royce status e.d. is mij niets bekend.
Dit is volgens mij een vorm van uitgestelde instant messaging (info naar computer/laptop), of instant messaging (boodschap naar je mobiel).
Very interesting, als je het mij vraagt.

3 opmerkingen:

  1. Heel interessant, kun je wel zeggen. Ik ga binnenkort daarheen voor de Russische tentoonstelling. Kan ik het meteen uitproberen!
    Bedankt voor de tip!

    Groeten, Hinke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad interessant. Wat ik denk ik zou willen (naast de bestaande service), is dat ik die informatie ontvang op het moment dat ik voor dat kunstwerk sta. Thuis mis je HET moment. Een oplossing zou kunnen zijn, dat er naast ieder werk een QR code op de muur is geplakt die je met je smartphone kunt scannen. En voila, de info op je phone!
    Kijk nou, het Admiraliteitshuis in Dokkum maakt hier al gebruik van!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De mogelijkheid die jij graag zou willen zien, bestaat hoor. Maar ben je gehaast en wil je op de Japanse manier (Thuis aan de hand van foto's zien waar je gfeweest bent)door het museum scheuren, dan kun je het later in je eigen afgebakende daarvoor gereserveerde tijd rustig (of juist niet!) bekijken en zelf doseren hoeveel info je over dàt kunstwerk wilt.
    Zelf houd ik erg van audio-tours, vooral als die door de kunstenaar zelf is ingesproken, dat voelt heel intiem en zo kruip je als het ware in de ziel van een kunstwerk.
    Leuk dat Dokkum al zo vooruitstrevend bezig is.
    Wieke

    BeantwoordenVerwijderen